مصرف زیاد کره گیاهی برای بیماران قلبی مضر است
تاریخ : سه شنبه 5 ارديبهشت 1391
نویسنده : میلاد اصغریان

 

گفت:« افرادی كه در معرض ابتلا به بیماریهای مزمن به ویژه قلبي و عروقي هستند مصرف كره گياهي به مقدار بسیار کم توصیه می شود زیرا کره گیاهی حاوي اسيدهاي چرب ترانس است.»
فرزانه صادقی قطب آبادی در گفت و گو با خبرنگار سلامت نیوز گفت:«کره حیوانی محصولي لبني است كه از شير يا خامه تهیه می شود و از چربي و پروتئين شير و آب تشكيل می گردد و در فرآوری آن از شير تازه گاو، 82 درصد آن چربي، 16 درصد آب و 2 درصد املاح شير استفاده می شود.
هر چند كره بيشتر از شير گاو بدست مي آيد ولي شير ساير پستانداران مانند گوسفند و بز نيز قابليت توليد كره را دارا هستند.»
وی در ادامه اظهار داشت:«کره حیوانی داراي ميزان زيادي از ويتامينهاي محلول در چربي مانندA  وD  است که در پخت و پز مانند محصولات ناني، سس ها ، سرخ كردن و صبحانه مورد استفاده قرار مي گيرد.
 كره در حقيقت يك امولسيون آب در چربي است كه در آن پروتئين هاي شير نقش امولسيفاير را ايفا مي نمايند. كره حيواني در دماي يخچال جامد و در دما ی اتاق ذوب و نرم می شود، اين محصول داراي اسیدهای چرب اشباع و كلسترول بالایی است.»
 کارشناس تغذیه دفتر بهبود تغذیه جامعه گفت:«امروزه  كره گياهي يا مارگارين به دليل اينكه داراي چربي هاي چند غير اشباعي بوده و فاقد كلسترول است جايگزين مناسبي براي كره حيواني شناخته شده است.
كره گياهي از جامد كردن روغنهاي مايع با روش خاص و افزودن عطر و طعم كره بدست مي آيد كه به زبان انگليسي اصطلاحاً به آن مارگارين گويند. اين محصول در حقيقت امولسيوني از آب يا شير در مخلوطي از روغن ها و چربي هاي گياهي بوده و در تهيه بسياري از غذاها نقش دارد وفاقد كلسترول، ويتامينها و املاح موجود در كره حيواني است.»
وی افزود:«از نظر ارزش تغذيه ای مارگارين به دو عامل مقدار چربي و نوع چربي (اشباعيت – ترانس) بستگي دارد و باید گفت مارگارين اسیدهای چرب غيراشباع بيشتري در مقايسه با كره دارد و بيشتر مستعد ذوب شدن در دماي اتاق است.
كره گياهي براي پخت و پز معمولی و در حرارت كم بسيار مناسب خواهد بود اما به دلیل پایین بودن مقاومت، استفاده در حرارت های بالا مانند سرخ کردن توصیه نمی شود.»

فرزانه صادقی قطب آبادی گفت:«براي پي بردن به تفاوت كره و مارگارين بايد توجه داشت كه هردو امولسيوني از 16 درصد آب و82 تا  85 درصد چربي هستند با اين تفاوت كه چربي كره از نوع چربي حيواني موجود در شير و چربي مارگارين از روغن هاي نباتي جامد شده  است، در نتيجه ميزان اسيدهاي چرب اشباع مارگارين از كره كمتر است ضمن اينكه امروزه انواع مختلفي از مارگارين با درصدهاي مختلف چربي تهيه مي شود و انواع مارگارين كم چرب (با حدود 20 درصد چربي) هم تولید می شود.
 مقدار انرژي كره و مارگارين هاي متداول (80% درصد چربي) مشابه هستند. هر100 گرم آنها با حدود کمتر از 90کیلو كالري انرژي توليد مي نمايد.»
وی خاطرنشان کرد:«براي كودكان ، نوجوانان و افراد  سالم مصرف كره حيواني در حد متعادل  توصيه می شود و افرادی كه در معرض ابتلا به بیماریهای مزمن به ویژه قلبي و عروقي هستند مصرف كره گياهي به مقدار بسیار کم توصیه می شود زیرا کره گیاهی حاوي اسيدهاي چرب ترانس است وهمچنین توصیه می شود از مارگارین های نرم  و سبک استفاده نمایند تا چربیهای اشباع کمتری را دریافت نمایند.»
منبع:صفحه سلامت

 


|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
موضوعات مرتبط: پزشکی , ,
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








آخرین مطالب

/
به وبلاگ من خوش آمدید